total pages view~

Thursday 14 November 2013

Family Planning

Assalamualaikum.....

Bila dah masuk posting O&G ni memang tak sah la kalau tak belajar pasal contraception.
Masa pre-clinical dulu, topik Contraception la yang paling aku tak suka.
Seriously, banyaaakkk gila drugs nak kena ingat.
Dalam otak aku dah set siap2, lecture note Contraception ni paling last aku baca untuk exam nanti.
Hehehehehe..
Bukan aku tak cuba nak faham masa lecture, tapi memang tak boleh nak masuk langsung.
Adehh...
Aku rasa Dr Isa dah bagi lecture dengan cara yang paling best, tapi still otak aku tak boleh nak digest.
T_T

Bila dah masuk clinical year ni, lagi2 posting O&G memang terpaksalah aku menghadap lagi topik ni.
Nak tak nak kena belajar jugak.
Macam mana?
Study group.
Alhamdulillah...sangat2 membantu lagi-lagi orang yang present tu sangat pandai explain each of the drugs and contraceptive menthods.
Thanks to Pak Lah.
Hehehehe.
Nope. He is not that 'PAK LAH'.. Ni 'Pak Lah' versi medical school punya.
Hahahaah..

Nota2 dia sangat best. Siap lukis gambar lagi. Ni yang buat aku rasa nak upgrade lagi nota2 aku yang mendatang nanti.
Ditambahkan lagi dengan lecture by Prof Harlina, bertambah paham aku pasal topik ni.
Thanks to Prof sebab bagi lecture yang sangat2 santai.
Alhamdulillah sebab Allah izinkan aku untuk digest benda nie.. :')

So, bila dah belajar...mesti lah nak kena praktikkan, betul tak?
Mangsa aku tak lain tak bukan...ibuku yang tercinta!!!
Hehehe..
Sebab aku yakin ibu banyak pengalaman setelah melahirkan 5 orang anak yang sangat lah hyperactive.
Kecuali aku. Heee.. (Perasan lebih)

1991 - Ibu & ayah get married

1992 - Baby girl (Me lah..)
1993 - Baby boy (Zulhilmi aka Hantoo)
1994 - Baby boy (Zuhaily aka Uda)
1996 - Baby boy (Zuhairi aka Achik)
2003 - Baby girl (Athirah)

You see, jarak between me and Hantoo setahun je. Then, between Hantoo dengan Uda pun setahun jugak.
Hurm....these make me think...
Prof Har cakap, supposedly, good family planning kena spacing dua tahun.
Sebab?
Sebab, kebanyakan second child yang born a year after the first child akan mengalami "Second Child Syndrome" .
Syndrome ni sebenarnya happened sebab most of the first-time parents are not ready yet for the second child.
Yelah...anak sulung baru setahun, tak hilang lagi penat berjaga malam nak bagi susu bagai tiba-tiba
dapat tahu pregnant for the second time.
Tak ke haru tu?
Tapi rezeki Allah yang bagi kan..
We people can always plan our future but Allah will decide the best for us.
Yup. No doubt.

Some parents memang plan nak ada anak every year and it is okay with me sebab I'm pretty sure yang this second child will be loved by the parents wholeheartedly.
Tapi kalau yang tak plan to have another child for the time being macam mana pulak?
Kesian budak tu kan..
I've been seeing this kind of parents dalam ward.
Nak breastfeed pun macam nak tak nak je.
Kesian budak tu...
That's why....kita kena plan.

Back to my family.
So, what i did was i called my ibu to ask her about this matter.
Ceh, bunyi macam serius mengalahkan masalah minyak naik harga pulak..hahaha.
Memandangkan ibu pun bekerja dalam bidang2 kesihatan ni, lagi senang la perbualan aku dengan ibu.

Hasilnya?
Hurm....ibu cakap arwah nenek aku sebelah ayah yang tak bagi plan.
Arwah nenek cakap, bersalin lah banyak2.
Biar ramai anak.

Then, i asked ibu this "Amy (Hantoo) tu ada second child syndrome tak ibu?" I was curious at that time. Dah lah berborak sambil memanjat tangga yang gila banyak tu.
Dah tercungap2 aku cari oxygen.
Ibu gelak je. Ceh! I was hoping to hear "Ada lah sikit.." Hahahahahaha.
Kejam gila kakak dia.
Then ibu cerita lagi, lepas give birth to Uda, ibu ada pakai IUCD.
Waaahhh...!!
Baru ku tahu. Makin seronok 'perbincangan' aku dengan ibu sebab aku faham apa yang kiterang bincangkan.
Boleh menambahkan kefahaman dalam otak nie.
Hehehehe..

Then how about athirah?
Yang aku tahu..Athirah tu memang unexpected baby but wanted la kan.
Sebab arwah nenek kesian tengok aku sorang-sorang anak perempuan dalam family.
Masa ibu dengan ayah buat haji dengan arwah atuk & nenek, ibu ada cerita yang
arwah nenek berdoa depan Kaabah mintak ibu pregnant anak perempuan.
Biar aku ada kawan.. :')
Terharu aku.. :')

Athirah pun lahir..well, she is the only child in our family yang lahir dekat JB.
4 of us lahir dekat Muar okay...
Memang adalah keserasian antara aku dengan Muar ni.
Heheheeh..
So?
Tercapai ke hasrat arwah nenek? Biar aku ada kawan?
Hurm..aku pun tak tahu..
Sebab jarak aku dengan Athirah 11 tahun kot.
Aku lah yang kena tukar pampers dia. Bagi makan. Mandikan.
Sebab ibu kerja. So, aku lah yang jadi baby sitter dia.
Bila dah besar sikit ni..
Nak ajak dia hopping pun kurasakan malas. Dia bukannya tahu apa yang aku suka kan?
Tapi kalau bab2 drama & artis2 memang aku jadikan dia sebagai tempat aku bercerita.
Aku suka ajak dia tengok video2 KPOP.
Hahahaha..
Seriously, aku bagi pengaruh buruk kat dia. Heh.
Dulu, aku yang selalu ajak dia tengok Running Man dekat astro.
Siap ajar dia lagi macam mana nak rekod dalam astro tu.
Hahaahaha..
Sekarang ni aku dah malas nak layan, dia yang layan sorang-sorang.
Hehehehehe..

Sekarang?
Alhamdulillah....makin sihat aku tengok adik aku yang seorang ni.
Infact, she is much bigger than me now.
Aku segan nak bergambar dengan dia sebab we are about the same height.
Cuma saiz badan je yang beza.
Aku ni nama je anak sulung, tapi I'm the smallest in my family.
I was told yang aku dilahirkan IUGR.
Intrauterine Growth Restriction.
Sebab ibu was having hyperemesis gravidarum atau nama lainnya morning sickness yang sangat teruk.
Yelah...dah sampai 8 bulan pregnant pun still muntah2 lagi.
Kesian ibu.
Ayah pernah cerita, masa ibu pregnantkan aku, ibu suka makan piza.
Tu yang sekarang ni aku suka gila piza. Hehehe..
Berat aku masa lahir 2.1 kg je. Dah sama saiz dengan botol kicap. Itu ayah yang cakap.
Hehehehehe..
Aku kadang2 suruh Athirah dukung aku dari hall ke dapur.
Sengaja menguji kenaikan berat badan selain menggunakan penimbang.
Kalau dia tak boleh nak dukung tu maknanya aku dah gemuk la tu..

Ni 3 ekor budak laki. left; Uda, Hantoo, Achik.

Uda. Orang cakap muka ala2 remy ishak. tang mana entah aku pun tak tahu.

Achik. Sorry bro. Aku curik kat fb kau. Hee

Athirah in black jubah. This is the latest pic of her that i curik from fb.


Latest pic of Uda (middle). Also curik form his account. 


No comments:

Post a Comment