total pages view~

Thursday 11 October 2012

Perlu Ke??

Assalamualaikum...
lama dah tak jenguk entry nie..haha
busy bukan main lagi... kelas start pukul 8 pagi and almost every day kena balik lambat..
malam ada training kawad..huwaaaa..


takpe..takpe..you can do it farhana! tinggal lagi seminggu je training..;))
Kak sarina cakap lebih baik kita tak dapat rehat sebab buat benda baik daripada buat benda yang lagha..
Harap sangat boleh dapat emas lagi macam last year..
Insya Allah..!!



Kalau nak ikut kan latar belakang family aku...Alhamdulillah sangat..
aku datang dari family yang baik..
ibu ayah memang baik.. Alhamdulillah kerja pun baik2..
adik beradik pun baik2..
Semuanya baik.... syukur sangat..



Dan..............
maybe disebabkan rezeki yang Allah bagi kat family kami nie ada yang tak berapa gembira..
aku tak faham kenapa mesti ada orang yang dengki sangat dengan kesenangan orang lain..
sampai guna bomoh bagai...
Astaghfirullah.. dah jatuh syirik la kalau dah sampai nak hantar jin saka bagai...
Wallahualam...



Orang-orang macam ni tak pernah terfikir ke kesan2 benda nie akan datang?
bukan seorang je yang susah, tapi hampir semua orang pun boleh terlibat sekali
Dalam Al-Qur'an pun ade sebut:
 "Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu yg mengubahnya.."
Jadi kalau nak ade kerja yang baik2,hidup yang baik2
kena lah ubah caranya..
ubah kepada cara yang lebih baik..
bukan nye pergi jumpa bomoh..buang duit nak bayar pengeras lagi..
soalnya kita kena usaha.
mungkin puas la kot hati bila tengok orang lain jatuh
tapi rasa puas tu tak kekal and deep inside our heart mesti ade rasa tak tenang..
sebab apa?
sebab kita dah buat dosa..
dosa sebab dengki dengan orang tambah lagi dosa dengan Allah sebab syirik..
Nauzubillah...

Why am I talking about this?
sebab aku salah seorang yang jadi mangsa benda2 macam nie..
actually, it was a great experience for me and it makes me think trice about people around us..
trice..not twice..
tak semua nya yang selalu bermanis muka tu hatinya baik..
dan tak semua yang selalu bermasam muka tu hatinya jahat..
Wallahualam..
I'm just giving my thought..

Sebelum nie ayah pun ade kena jugak..tapi alhamdulillah dah okay..
baru-baru nie aku pulak yang kena..
memang rasa marah sangat sebab aku yang tak tahu ape2 pun terkena sekali..
nak membuang benda tu memang ade caranya sendiri...
And to be honest, dulu aku tak nak percaya benda2 macam nie..
tapi bila dah terkena,, memang bukak minda aku la jugak..

Well, memang ade hikmah atas setiap apa yang berlaku..
Allah izin kan benda tu masuk dalam badan aku sebab nak tunjuk sesuatu..
benda yang paling aku tak sangka..
And..................
Ini mungkin sebagai peringatan untuk aku jugak agar tak lalai dengan kehidupan dunia nie..
aku mengaku yang aku memang selalu buat perkara2 langa nie..
mungkin ini caranya Allah nak aku ingat pada Dia selalu...
Alhamdulillah...
we have to be positive!



Kalau kita yakin Allah tu ada untuk kita,,
kita takkan buang masa guna benda2 yang bukan2 ni untuk capai matlamat kita.
manusia tu tak sempurna...
setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing2.
we just need to be good in what ever that we do...
try to challenge yourself to be much better than you think...
we are human..and we are UNIQUE!



Thanks for reading~


No comments:

Post a Comment