total pages view~

Wednesday 28 August 2013

There must be a reason

Assalamualaikum...

Dulu2 masa awal-awal isi borang UPU (kemasukan ke IPTA) ramai tanya kenapa pilih IPTA.
Kenapa tak luar negara?
Memang dah tepu sebenarnya dengan soalan2 macam tu.
Lagi2 masa kat maktab.
Most of my friends pilih nak study abroad.
Well, not for me.
Aku lebih suka stay dekat Malaysia.
It's not that aku homesick ke ape ke.
Tapi aku fikirkan iman aku.
Kuat ke iman nak study dekat sana?
Iman aku takde lah setebal mana.
Memang naik turun selalu.
Kadang2 tu turun..tak naik2.
Ini baru dekat tanah air, kalau dekat tempat orang nanti macam mana.
Sekarang ni duduk KL pun banyak sangan dugaan.
Banyak sangat.
Kadang2 tu takut iman turun.turun.dan terus turun.
Tak ke haru macam tu?

Tapi another reason is that ini semuaaaa urusan Allah.
Ade hikmah aku stay Malaysia study kat PPUKM.
Dan bukan dekat Ireland ke, India ke, Rusia ke.
Supposedly this should be the first reason kan?
Then after that baru iman.
It is related.

Another reason?
Besides my mom who used to study medicine in UKM, there is someone else.
Masa tu dekat maktab ada Hari Kerjaya (something like that).
Representatives from each university (mostly yang pernah study dekat maktab aku)
datang maktab and promoted their universities.
Even universiti luar pun ada.
Masa tu memang tabik spring la dekat senior2 yang tengah study medicine.
Rasa kagum sangat.
Masa aku duduk maktab dulu rasa sangat3 inferior dengan students lain.
Seriously hebat gila.
Aku tak tahu la macam mana aku boleh survive tapi that was the hardest time.
Kalau boleh tak nak ingat pun apa yang aku belajar......pengalaman2 kat maktab dulu.

Masa hari kerjaya tu, takda sorang pun wakil dari UKM (from seniors).
Tercari2 jugak. Takkan la takde langsung senior yang study dekat UKM.
Hampeh. Memang takde.
Aku tak nampak pun banner ke poster ke ape ke dekat dalam dewan tu
yang represent UKM.
Kecewa jugak sebenarnya. Sebab aku memang tak berminat langsung nak study luar negara.

Then, masa sesi forum, ade wakil dari UKM atas stage.
Excited! Seriously excited!
Namanya Dato' Dr Lokman Saim.
Aku memang tak kenal. Seriously. Tak kenal.
During that one hour forum, Dr Lokman sempat la jugak promote UKM.
Bertambah excited aku. Hehehe.
Even takde banner, brochure, poster nak promote UKM, aku dah puas hati.
As long as ada wakil from UKM. Cukuplah tu.. :)
I could see that tak ramai yang interested dengan UKM at that time. Aku je.

Now, alhamdulillah.....
Alhamdulillah sebab aku sekarang dalam clinical years.
Dalam masa 3 tahun dari sekarang iAllah i'll become one of the doctors graduated from UKM.
Nak malu apa kalau grad dari universiti tempatan. Kan? Kan? Kan?
We should be proud, what!



No comments:

Post a Comment