total pages view~

Friday 20 September 2013

PPD Camp!

Assalamualaikum..

Alhamdulillah minggu depan dah start real posting.
Takut sebenarnya sebab posting O&G.
Baru-baru ni aku ada kem PPD.
PPD? Perempuan-perempuan Dominant??
Hahahaha..
Bukan2..
PPD tu macam professional development..macam tu la..
Nak bagi kami ni ada nilai2 yang baik as a doctor soon.

Kem tu 3 hari 2 malam. dekat Kem Bina Negara, Ulu Sepri, Seremban.
Actually, masa first year dulu pun ade kem PPD ni and buat kat tempat yang sama jugak.
Overall, kem ni sangat best tapi sangat penat..
Jadual program memang sangat2 pack.
Sakit kepala tu memang hari2 la sebab tak cukup tidur.
Haaa...aku bila dah sakit kepala mula la nak moody2 bagai.
Maaf sangat kepada siapa2 yang terkena tempias nya..

Banyak jugak yang aku belajar kat sana.
Paling penting macam mana nak tingkatkan self-confidence.
Aku ni tahap keyakinan tu kejap OK, kejap KO.
And...i've learnt to listen and accept critics from friends and doctors.
Memang takda shouting-shouting bagai tapi ayat seriously sentap habis.
Aku terpaksa tebalkan muka and....keep smiling.
And I told myself... "Ini baru doktor cakap lembut2, kalau ini pun aku tak boleh nak tahan, macam mana nak handle masa real posting nanti.."

Alhamdulillah...takda setitik air mata pun yang jatuh depan doktor2 tu..
Hahaha...tapi hati sentap la..
I really need to take it positively.
Kalau negative, memang agak susah nak survive.

Masa hari terakhir ada majlis penutup dengan White Coat Ceremony.
Masa white coat ceremony tu memang sebak kot.
Prof Har wakil parents kami..kira nya macam menyerahkan kami to all the doctors to teach and educate us.
Masa tu doctor2 yang ada pakaikan white coat untuk ketua kumpulan.
Kami yang tak jadi ketua ni pakai sendiri2 ler..hehe..

Tapi seriously ucapan Prof Har memang buat aku nak menangis kat situ jugak.
Banyak kali jugak la bergenang air mata ni tapi aku control..jangan bagi jatuh..
Control...control..
Ayat yang paling sedih dari prof,

"Para pengajar (the doctors) bersabarlah dengan kerenah anak2 (kami la tu) ini. Teruslah memberi dan mengajar dan memberitahu perkara yang betul walaupun pahit.."

Nak menangis!!! But...need to control..control till the end.
Habis je majlis penutup, kami lunch. Then off to Bangi.
Sebab ada Majlis Ramah Mesra dengan Timbalan Perdana Menteri.
Maaf sangat2 Tan Sri..
Ramai yang terlelap masa majlis kat Bangi tu sebab kami kepenatan yang amat.



No comments:

Post a Comment