total pages view~

Tuesday 26 March 2013

Ujian atau Balasan?

Assalamualaikum....

Kadang-kadang....
Bukan kadang-kadang, selalu jugak sebenarnya..
Aku terpikir musibah2 yang datang nie sebenarnye ujian dari Allah ke atau balasan atas dosa2 yang lepas?

Bila aku pikir mungkin ni semua balasan dosa2 aku,,
Hati nie memang rasa nak pecah.
Sedih.
Takut.
Tapi terselit jugak rasa syukur sebab mungkin Allah nak hapuskan dosa aku.. :)
Trying to be as positive as i can..

Bila aku pikir ini mungkin ujian Allah untuk aku..
Memang rasa sedih tapi tak sesedih yang tadi laa.
Sebab dalam otak dah set ni untuk ujian keimanan aku.
Bila pikir macam nie aku selalu doa jangan sampai aku jadi kufur dengan ujian2 nie.

Makcik Zai pernah pesan jangan sesekali kita mintak ujian dari Allah
sebab takut ujian tu kita tak mampu nak pikul.
Takut kita kufur..
Bayangkan dengan ujian yang sekarang ni pun kekadang kita selalu je rasa tak larat.
Nak give up.
Macam2 perasaan ade..

Aku ade tanya dengan makcik macam mana nak bezakan ujian dengan balasan dosa?
Makcik jawab kita tak boleh nak tahu sebenarnya.
Ini semua misteri Allah..
Tapi dua2 memang baik untuk kita.
Balasan dosa iAllah boleh menghapuskan dosa2 kita.
Ujian dari Allah pulak boleh tingkatkan darjat iman kita kepada Allah..

Subhanallah...
Allah tu memang maha Pengampun dan Penyayang.
Kita ni je selalu lupa.
Especially orang yang menulis entry ni la...haish...

Aku mengaku.. sejak2 akhir2 ni memang macam2 berlaku.
Sejak ibu dengan ayah gi umrah dua minggu lepas.
Memang aku takde semangat langsung nak study.
Asyik nangis je..
Datang kelas tapi jasad je kat situ. Hati entah kemana..

Mungkin Allah nak uji aku..
Sebab kita tak boleh nak bergantung harap 100% pada manusia.
So, Allah tarik sekejap nikmat "kebergantungan pada parents" dari aku.
Allah mungkin nak ajar aku yang aku patut bergantung hanya pada -Nya..

Nie baru dua minggu takde..
Macam mana nanti kalau ibu dengan ayah meninggal?
Mampu ke aku nak teruskan hidup????
Yup.
Aku kena belajar bergantung harap pada Allah.
Dia yang mencipta aku dan makhluk sekalian alam..
Subahanallah..

Dulu senang la cakap dalam hati.. Aku hanya ada Allah nak mintak tolong..
Tapi bila ibu dengan ayah takde..
seriously rasa macam lost..
Sedih nye hidup macam nie?
Normal ke?
Astaghfirullah....



No comments:

Post a Comment